Elektrische Fietsen

Tijd voor elektrisch fietsen?

Koop je voor het eerst een elektrische fiets? Of wil je een nieuwe kopen? Hoe maak je een beste keuze uit al die elektrische fietsen? Hieronder onze kijk op waar je op zou moeten letten. Zo kom je tot een beste keus.

Je kent dat gevoel vast wel, een zwaar trappende fiets. Met je iets te zachte banden (veel voorkomend), een rechtop zithouding (veel wind ‘vangen’), het zadel net iets te laag (pijn in de knieën) voor je lengte en een Nexus 3 versnellingsnaaf (als je geluk hebt) maken de fietstochten zo vermoeiend dat je denkt: het is tijd voor een elektrische fiets!

Schiet je er wat mee op?

Ja! Dat vinden wij wel. Op een slecht passende of afgestelde fiets trap al snel 2x zo zwaar als op een fiets met de juiste maat en de juiste afstelling en wat meer versnellingen.

Ter vergelijk kun je zeker langskomen om een proefrit op een lekker licht lopende fiets. Wij verkopen het oudste fietsmerk van Nederland: Burgers fietsen.

Stap daarna eens op een elektrische fiets. Wij verkopen het Duitse merk: ADVANCED Ebike.

Er bestaan verschillende modellen elektrische fietsen. Deze verschillen passen bij je manier van fietsen. Van dagelijks comfortabel rechtop, dagelijks actief comfortabel tot incidenteel zeer sportief. Korte stukjes in de stad, of 70 km toerritten rijden, 25 km single track in het bos. Wat je wilt!

Het verschil zit naast de bekende herenfiets, damesfiets en mixt modellen dus vooral in de zithouding. Weet je nog na de proefritten nog steeds zeker dat je een elektrische fiets wilt kopen?

Wat ga je uitgeven aan een elektrische fiets?

Elektrische fietsen zijn te koop vanaf ongeveer 1200 euro. Dat zijn over het algemeen fietsen met een voorwielmotor en een rotatiesensor.

Een voorwielmotor is wat minder krachtig, vergeleken met een middenmotor. De rotatiesensor controleert of je trapt, waarna de motor zal gaan meewerken, op de ingestelde ondersteuningstand. Stop je met trappen stopt de motor met wat vertraging ook met ondersteunen. Trappen in een bocht laat de voorwielmotor ondersteunen in de bocht, met als gevolg meer snelheid in de bocht. Dat kan een risico zijn.

Bij  Elektrische fietsen met een middenmotor en een krachtsensor werkt dat anders. Daarbij wordt door de krachtsensor gemeten hoeveel kracht je zet, ook in de bocht. Daardoor is de ondersteuning veel geleidelijker en natuurlijker.

De gemiddelde prijs van een elektrische fiets met een middenmotor is 2500 euro.

Een middenmotor met een rotatiesensor of een krachtsensor?

Middenmotoren bestaan met beide sensoren, rotatie- en krachtsensor.

  • De rotatiesensor meet of de pedalen rondgaan, maar meet niet op de kracht waarmee getrapt wordt.
  • De krachtsensor meet of de pedalen rondgaan, maar meet ook de kracht waarmee getrapt wordt.

Om daar een goeie keuze in te maken is het belangrijk om bij jezelf na te gaan of lichamelijk aandoeningen zijn die maken dat je weinig tot geen kracht meer kunt zetten tijdens het trappen.

Als de kracht er niet meer is, maar wel de wens om nog lekker buiten een toerritje te rijden of een boodschap te doen in de stad, dan is een middenmotor met een rotatiesensor de beste keuze. Je hoeft in dit geval namelijk alleen de pedalen rond te laten gaan zonder echt kracht te zetten en de motor doet al het zware werk.

Kun je nog wel kracht zetten, maar vind je een steuntje in de rug tijdens de heuvelritten of met tegenwind fijn? Kies dan een middenmotor met een krachtsensor. Deze sensor zal meten welke kracht je zelf nog levert en hoeveel er ‘mist’ ten opzichte van de ingestelde ondersteuningstand.

Wordt het een temperamentvolle of rustige motor?

Bosch Performance MotorEen motor met een hoog koppel trekt fel op. Je kunt er makkelijk in een grote versnelling mee fietsen, en ‘heuvel op’ gaat super eenvoudig. Maar heuvelachtig landschap is in Nederland schaars en op het vlakke kan een hoog koppel motor nogal temperamentvol rijden. Voor de een is dat geweldig en de ander zal dat een te nerveus karakter vinden.

Een hoog koppel middenmotor kost meer in geld en het energieverbruik is hoger.  Dat maakt de actieradius van een acculading een punt van aandacht bij het kiezen van de juiste accucapaciteit.

Welke accu voor je elektrische fiets?

Alle fietsaccu’s verouderen waardoor hun capaciteit terugloopt. Als je een keuze hebt, kies dan de grootste accu. Na een aantal jaar is 30 procent capaciteitsverlies normaal, maar hou je toch voldoende over om normaal te kunnen fietsen. Bedenk ook dat een accu in de winter minder presteert. ADVANCED Ebike geeft 4 jaar lang garantie op de accu (normaal is dit 2 jaar).

Hou je van onderhoud en schoonmaken?

Op steeds meer fietsen is de ketting vervangen door riemaandrijving. Riemaandrijving of ook wel belt-drive genoemd, is geruisloos, is duurzaam en heeft geen onderhoud nodig. Fiets je ook in de winter? Dat is geen punt! Pekel en ander straatvuil zijn geen probleem voor een riem. Is een ketting dan helemaal passé? Nee dat zeker niet, maar een ketting vergt wat beter schoonhouden en meer onderhoud.

Wat is de beste keus voor de versnellingen?

versnellingsnaaf

In Nederland kun je met een versnellingsnaaf goed uit de voeten. Bij een versnellingsnaaf zitten de versnellingen weggewerkt in de achterwielnaaf.

In het geval je plannen hebt om (ook) in het heuvelland of nog een stap hoger te gaan fietsen, wordt dat anders.

  • Bij een naafversnelling mag je als je schakelt niet doortrappen, zeker bij een elektrische fiets. De motor blijft teveel kracht op de naaf leveren, als je wel trapt. Dus benen even stil! Dat is op een helling niet wat je wilt.
  • Bij een Enviolo automatische versnelling is dit probleem oplost. Maar de meeste fietsen hebben dit systeem niet.
  • Als je veel in de bergen gaat fietsen, kies dan een e-bike met een derailleur. Daarmee kun je gemakkelijk terugschakelen, terwijl je doortrapt, want zo werkt een derailleur.