ADVANCED Tour PRO Wave Ketting
Een perfecte combinatie van design en bruikbaarheid
Het nieuwe TOUR PRO-frame van ADVANCED is gebaseerd op het populaire TREKKING PRO X-frame uit de collectie van 2022 en het frame heeft nu een accu-rail gekregen, die zowel 500Wh- als 625Wh-batterijen kan bevatten. De TOUR Pro heeft een nieuwe Bosch Generatie 3 motor met 75 Nm. Met de optionele by Schulz Speedlifter Twist Pro stuurpen berg je deze e-bike ruimtebesparend op in je fietsenrek of schuur. Het frame is zeer stabiel en heeft (ongelooflijk) mooi afgewerkte lasnaden.
Specificaties van de TOUR PRO Wave Ketting
UITVOERING | Nexus 5, Nexus 5 + by Schulz Speedlifter Twist Pro |
DISPLAY | Bosch Intuvia 100 |
ACCU | Bosch PowerTube 500 Wh, Bosch PowerTube 625 Wh |
MOTOR | Bosch Performance Line 75 Nm met smartsysteem |
FRAMEMAAT | 50 CM, 55 CM, 60 CM |
AANDRIJVING | Ketting |
In het kort
accelereert snel. Hij heeft een maximaal koppel van 75 Nm en een unieke dynamiek. De motor is zeer compact en weegt slechts 2,9 kg.
Speedlifter Twist Pro SDS
Shimano Nexus 5
E-bike motoren worden steeds krachtiger waardoor versnellingsnaven regelmatig beschadigd raken. Deze Shimano 5-versnellingsnaaf is veel duurzamer dan de bestaande 3, 7 en 8 versnellingsnaven van Shimano, omdat alle interne onderdelen groter, sterker en robuuster zijn.
De Nexus 5 is compleet anders omdat deze naaf onder belasting kan schakelen. Bij de andere Shimano Nexus naafversnellingen kun je alleen (goed) schakelen als je de benen tijdens het schakelen even stil houdt. Op een E-bike bestaat naast de mens ook nog de (steeds krachtiger wordende) motor die de fiets aandrijft. De de fietser bepaalt wanneer geschakeld wordt en de benen stil houdt. De motor kan op dat zelfde moment nog net even kracht zetten op de ketting. Hierdoor slijten Shimano Nexus 7 en 8 naven sneller in combinatie met de krachtige motoren. Minder krachtige motoren kunnen prima gebruikt worden met een Shimano Nexus 7 of 8 naaf.
De Nexus 5 heeft een kleiner bereik dan de Nexus 8. De transmissie is standaard zwaarder omdat er bewust gekozen is voor de grotere versnellingstappen. E-bike gebruikers hebben geen baat bij lichtere versnellingen omdat de motor de acceleratie en de hogere gemiddelde snelheid van e-bikes ondersteunt. Het schakelbereik van de Nexus 5 is hierop aangepast.
De juiste keuze?
wij vinden dat al tijdje… nou jij nog…